Antigympa.nu har flyttat till urforma.nu.

Antigympa

Träningsbehovet är något nytt

Förr i tiden fanns det för de allra flesta inget behov av att gympa för vardagen innehöll redan så mycket kroppslig aktivitet. För att hålla sig och sin familj hel, ren, varm och mätt så var man tvungen att arbeta hårt. Så är det, som vi alla vet, inte idag. Idag har vi ett omvänt problem och de flesta av oss har stillasittande arbeten vilket resulterar i övervikt och problem med bland annat nacke, axlar och rygg - om vi inte adderar någon form av fysisk aktivitet i våra redan fullspäckade vardagar.

Dyrt och svårt att få tiden att räcka

Att hålla sig i form blir inte nödvändigtvis lättare av att gymmedlemskapen kostar skjortan. Gympalektionerna hålls på specifika tider och specialidrotter är ännu svårare att passa in i sitt schema. Det blir som ett oöverstigligt berg att försöka hålla sig i form med de metoder som får så mycket utrymme i reklamen såväl som i konversationerna på jobbet. Vad ska man satsa på? Crossfit? Zumba? Hederlig friskisgympa? Styrketräning kanske? Eller simning?

Det behöver inte vara så komplicerat

Det är förstås så otroligt mycket lättare att hålla sig aktiv än vad det verkar idag. Promenader, löpturer, stretching hemma på sovrumsgolvet och klassiska styrkeövningar med den egna kroppsvikten kommer man långt på. Om gör något varje dag och ser den fysiska aktiviteten som något lika viktigt som att äta, så behöver man inget mer sedan. Det räcker så. Mina bästa förslag må låta simpla, men det är de bästa för en stark och sund kropp: