.
 
 
  KalendariumInstruktörer TräningRörelser Utbildning Vattengympa KoltaiHistoria ProdukterLänkar Kontakt
  .

 

Utbildning - Instruktörer

:: Utbildning på ett nytt sätt

:: Schema

:: Praktisk information



från ett antigympapass
 

Utbildning - på ett nytt sätt

Det gäller att leva som man lär så därför ändras fr.o.m. hösten 2008 systemet för att utbilda sig till antigympaledare/instruktör. Bestämmer jag. Auktoritärt. Som ansvarig för utvecklingen av det som kom att kallas antigympa men är på väg till ett annat namn har jag tänkt till. Det antigympan står för är ändå främst ett anti-auktoritärt förhållningssätt. Då gäller det att ledarutbildningen genomsyras av det på alla plan. De som har gått någon antigympaledarkurs anser nog att den är ganska så anti-auktoritär men jag tror att utbildningen skulle må än bättre av att bli än mer jämlik. Inspirerad som jag är av ett s.k. ursprungligt fungerande går mina tankar till en blandning av lärlingssystem och gemensamt skapande av kunskap och erfarenhet. Det är enklare än det låter.

Jag tror att ett mer konsekvent sätt att lära sig instruera andra är att vara med på andras träningspass inte bara som träningsdeltagare utan också genom att förbereda och diskutera träningspasset innan, blanda deltagande och iakttagande under själva träningen för att sedan diskutera det efteråt. Allteftersom börjar man också instruerea själv omväxlande med den man lär sig hos. Så har kunskap överförts och utvecklats större delen av mänsklighetens historia. Den linjen i historien vill jag gärna kliva på. Vår moderna tids idé om att kunskap ska överföras separat från där kunskapen ska användas går att kliva av.

En stor del av att leda antigympa handlar om att uppleva och formulera vad antigympa är. Jag har levt med antigympa sedan 1992 och har fortfarande inte kommit på ett enkelt sätt att beskriva vad antigympa är. Om det nu behövs, det ändå först när man utövar det själv som man börjar förstå vad det handlar om. Samma sak gäller ledarutbildningen.

Antigympa är enkla, distinkta, utforskande och allt mer kompensationsfria rörelser i syfte att återskapa en bättre fungerande kroppsbalans och sätt att leva. Det sker genom egna trygga experiment med fokus på hur man är och hur man gör. Metoden bygger på att kroppens muskelkedjor komplext påverkar varandra och att kroppen själv reglerar obalanser om man ger sig tid, utrymme och reflektion.

Det utrymmet skapas genom en annan pedagogik än den allmänt rådande i vårt samhälle, och därmed ett annat förhållningssätt och ett annat språk. Det är det som brukar vara mest omskakande och spännande, både för de som håller på med antigympa, och de som vill instruera på antigympavis.

Också rörelserna är omtumlande även om det knappt syns att man gör något. Att i varje rörelse ta hänsyn till kroppens alla muskelkedjor som en enhet är både ovanligt och effektivt. Som ledare är det viktigt att på sitt eget vis leta sig fram till en förståelse för syftet med rörelserna och hur de i detalj utförs.

Jag har instruerat gympa sedan 1989, och det jag kom att kalla antigympa sedan 1992. Ledarkurser i Antigympa började jag hålla 1994. Redan 1995 började jag så smått förstå vad antigympa skulle kunna vara, och 1996 började jag gå i lära hos Judith Koltai, en av Bertherats första elever. Koltai kallar sitt arbete för Syntonics. Koltais Syntonics skiljer sig från Bertherats Antigymnastik och Sjöstedts antigympa skiljer sig från Syntonics och Antigymnastiken, vilket är viktigt att urskilja. Det som särskilt framhålls i antigympan är just pedagogiken. Hur rörelserna förmedlas och hur de tas emot av deltagaren. På så sätt samverkar pedagogiken och de unika rörelserna.
Nu letar jag efter ett nytt namn på det antigympan står för. Helst skulle jag, liksom Gindler inte vilja kalla det något alls men jag inser att det måste benämnas på något sätt. Det kommer.

Trevande försök var det, i egen takt och på eget vis. Tack och lov för det. Och jag fortsätter gärna treva, undersöka, läka och växa tillsammans med andra.

Välkommen att tillsammans med mig och andra hitta ditt sätt att instruera. I din takt och på dina villkor.

Liselott Sjöstedt hösten 2008





Schema

Det blir samma tider som
träningshelgerna för att utbilda sig hos mig, Liselott Sjöstedt blir att vara med på mina träningshelger. Man är med på träningshelgerna när man vill. När du längtar efter att fylla på och bidra med din kunskap.


Praktisk information

Även här hittar man all info på
träningshelgerna. Prisfrågan funderar jag på. Det borde vara samma för alla, vare sig man är lärling eller deltagare. Som lärling är man ju med och jobbar också. Det blir samma pris för alla, såklart. Skrivet material däremot betalar man för. Ska funderara lite på det priset.

.
.
 
  © Copyright Urforma Kulturkonsult 08-583 520 02, 070-755 88 44 - webbdesign Urforma Kulturkonsult - Sidan ses bäst i upplösning minst 1024 x 768. Uppdaterad 2 april 2009